نحوه مقابله با خشم و بروز رفتارهای خشونت آمیز در پسربچه ها

رفتارهای پرخاشگرایانه از اوایل زندگی شروع می شود. با استفاده از مطالعات انجام شده پژوهشگران متوجه شدند که بروز رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان پسر بیشتر از دختران است.اگر شما هم جزء آن دسته از والدینی هستید که کودک تان پرخاشگر است، داد می زند و سریعاً بی قرار می شود و گریه می کند مطالب این مقاله را از دست ندهید. کودک من رفتار های پرخاشگرانه زیادی دارد چه کنم؟چه راه هایی برای کاهش رفتارهای خشونت آمیز وجود دارد؟ و…

در حالت کلی علل مختلفی در بروز رفتارهای خشونت آمیز در پسر بچه های کمتر از 6 سال نقش دارد. روش های مقابله با این کودکان نیز بسته به علتی که سر منشا این رفتارها قرار گرفته نیز تغییر می کند. نکته ی مهم در این سن آن است که این خشم باید به موقع تشخیص داده شده و برای بهبود آن اقدامات لازم انجام شود. ما در این مقاله به نحوه مقابله با خشم و بروز رفتارهای خشونت آمیز در پسربچه ها و به طور کلی کودکان می پردازیم.

انواع علل بروز خشونت در کودکان

امروزه یکی از علت های اصلی بروز خشم در کودکان را عدم فرصت برای یادگیری و یا دریافت توجه از والدین می دانند. اما این بروز خشم می تواند عوامل مختلفی داشته باشد کخاز جمله علل و عوامل دخیل در بروز رفتارهای خشونت آمیز در پسربچه های کمتر از 6 سال موارد زیر هستند:

  • اضطراب: کودکانی که در فضای ناآرامی بزرگ می شوند آرامش درونی خود را از دست می دهند. از این رو رفتار های پرخاشگرانه یکی از نشانه های وجود اضطراب در آن ها است.
  • ناکامی: در مواردی که بین کودک و خواسته اش فاصله می افتد تجربه ناکامی باعث می شود که رفتارهای خشونت آمیز از خودش نشان دهد. در واقع این رفتارها ابزاری است برای این که والدین خواسته های وی را تامین کنند.
  • مشاهده و تقلید: کودک اگر دوستان خشن و یا پدر و مادر پرخاشگری داشته باشد با مشاهده و الگوپذیری این رفتارها را تقلید می کند.
  • مدرسه: مدرسه و بازی با کودکان همسال تا حدودی در بروز رفتارهای پرخاشگرانه اثر گذار خواهد بود. مثلاً پلیس بازی یا بازی هایی که در آن از تفنگ های غیر واقعی و خیالی استفاده می کنند نیز خشم درونی آن ها را بیدار می کند.
  • عوامل خانوادگی: یکی از مهم ترین عواملی که در پرخاشگری کودکان تاثیر گذار است خانواده می باشد. برای مثال اگر الگوی نامناسبی از والدین پرخاشگر در خانواده وجود داشته باشد به تبع کودک نیز احتمال پرخاشگری بالایی خواهد داست. البته باید به این نکته توجه کرد که ممکن است کودکان واکنش های مختلفی نسبت به شرایط داشته باشند. برخی از کودکانی که در معرض پرخاشگری قرار می گیرند ممکن است دچار سرخوردگی و کمبود اعتماد به نفس شده و از نظر روانی حالت تدافعی برعکسی از خود نشان دهند.
  • تشویق رفتارهای پرخاشگرانه از سمت الگوهای کودک: در برخی از خانواده ها کودکان به خصوص پسر بچه ها تشویق به خشونت می شوند و تمایلات ان ها نسبت به محبت و… ندیده گرفته می شود. بسیاری این تصور غلط را دارند که پسر بچه ها اجازه ندارند تا محبت ببینند و باید با آن ها با خشونت رفتار شود تا بزرگ شوند. باید بدانید که این رفتار بسیار مخرب است.

مهم ترین اقداماتی که می توانید در برابر خشم بچه ها انجام دهید موارد زیر هستند:

  1. اولین و مهم ترین کاری که در هنگام رویارویی با خشم کودکان باید انجام دهید ریشه یابی و علت جویی رفتار خشونت آمیز کودک است. راهکار خوب و مفید این است که در وضعیت آرامش و زمانی که کودک با شما همراه است گفتگو کنید و صمیمانه در خصوص چیزهایی که باعث عصبانیت او می شود صحبت کنید.
  2. اگر علت پرخاشگری قابل رفع است تا جایی که می توانید علت را برطرف کنید تا زمینه پرخاشگری وی فراهم نباشد.
  3. اگر در خانواده تان شخصی وجود دارد که به عنوان بزرگتر رفتار های پرخاشگرانه بروز می کند از او بخواهید رفتارهایش را اصلاح کند. زیرا ممکن است که دلیل پرخاشگری کودک تقلید باشد.
  4. در صورتی که کودک در وضعیت ناکامی خشم خودش را نشان می دهد تلاش کنید که وی را تاجایی که منطقی است به خواسته هایش برسانید.
  5. نباید شرایطی را به وجود آورید که کودک از خشم خود به عنوان ابزاری برای بیرون رفتن از شرایط نامطلوب استفاده کند. مثلا وی را به کاری مجبور نکنید. از وی با آرامش بخواهید که کارهایش را با آرامش انجام دهد و در این مسیر کمک رسان او باشید.
  6. از یک مشاور یا روانشناس خوب کمک بگیرید تا در این زمینه شما را کمک کند.
  7. به بچه ها جایزه دهید تا بتوانند رفتارهای درست و منطقی را ادامه دار کنند
  8. برای کودک تان الگوی خوبی باشید. برای مثال زمانی که وی عصبانی شد شما هم پا به پای وی داد نزنید و با توسل به زور و کتک نخواهید که آرام بگیرد. رفتارهای سرشار از آرامش شما می تواند بهترین آموزش برای وی باشد.
  9. منابع آموزش خشونت را از وی دور کنید. مثل فیلم هایی که جنگی هستند و یا جلوگیری از انجام بازی هایی که در آن بازی ها خشونت وجود دارد.

مشاور و روانشناس می تواند با یکسری جلسات مشاوره و درمان ریشه های واقعی عصبانیت و بروز خشونت کودک را ریشه یابی کند. در نهایت از بهترین روش های درمانی برای کاهش ابزار خشم کودک تان استفاده کند.

نتیجه گیری

کودکی دوره ی بسیار حساسی در شکل گیری شخصیت و هویت آینده ی افراد است. بیشترین هویت یک فرد از بدو تولد تا 7 سالگی شکل می گیرد و این دوران از دوران طلایی به شمار می رود. به همین دلیل نیاز است تا کودکان در این دوره به بهترین شکل ممکن آموزش های لازم را ببینند، نیاز های عاطفی خود را برطرف کنند و محبت کردن را یاد بگیرند تا در آینده با مشکلات کمتری رو به رو باشند. ایین روزها روانشناسان یکی از مهم ترین متخصصینی هستند که می توانند در مسیر تربیت و آموزش کودکان خردسال نقش داشته باشند.

بنابراین می توانید با مراجعه به یکی از مراکز مشاوره با کمک گرفتن از متخصصینی که تجربه زیادی دارند آموزش های لازم را دریافت کنید. تربیت و جهت دهی به رفتارهای کودکان در سال های اولیه زندگی به مراتب آسان تر از تربیت آن ها در بزرگسالی است. بنابراین به میزانی که زودتر اقدام کنید نتیجه موفقیت آمیز تری خواهید گرفت.

ارسال دیدگاه

1 × چهار =

Call Now Button