Search
Close this search box.
درمان اوتیسم با نوروفیدبک

تأثیر نوروفیدبک بر اوتیسم

درمان اوتیسم با نوروفیدبک، یک درمان غیر تهاجمی برای اوتیسم است که شامل نظارت بر فعالیت مغز در زمان واقعی با استفاده از الکتروانسفالوگرام (EEG) است. با ارائه بازخورد دیداری یا شنیداری افراد بر اساس الگوهای امواج مغزی، نوروفیدبک به آنها کمک می کند تا یاد بگیرند که عملکرد مغز خود را خود تنظیم کنند. این آموزش فعالیت مغزی سالم‌تری را ارتقا می‌دهد و در بهبود علائم مختلف مرتبط با اوتیسم، مانند کمبود توجه، بیش فعالی، تکانشگری، مهارت‌های اجتماعی و ارتباطات، نویدبخش است. نوروفیدبک یک رویکرد شخصی و غیر مبتنی بر دارو است که هدف آن رسیدگی به عدم تعادل امواج مغزی اساسی است که منجر به تغییرات رفتاری مثبت و افزایش عملکرد شناختی برای افراد در طیف اوتیسم می شود.

تأثیر نوروفیدبک بر اوتیسم

دستگاه درمان اوتیسم با نوروفیدبک

هدف پروتکل نوروفیدبک ارائه شده توسط دستگاه منته اوتیسم، کاهش الگوی غیرطبیعی نقشه مغزی  مرتبط با اختلال طیف اوتیسم است که با توان بیش از حد در باندهای فرکانس پایین و فرکانس بالا و همچنین کاهش توان در باند فرکانس میان برد مشخص می شود.

 منته اوتیسم از بازخورد شنیداری در قالب ضربان های شنوایی دو گوش استفاده می کند. ضربان های دو گوش یک پدیده ادراکی ایجاد می کنند که زمانی رخ می دهد که دو تن با فرکانس کمی متفاوت به طور جداگانه به گوش چپ و راست ارائه می شود و در نتیجه شنونده یک صدای واحد را درک می کند که دامنه آن در فرکانسی برابر با اختلاف فرکانس بین دو تن متفاوت است.

ضربان های دو گوش ارائه شده توسط Mente Autism در محدوده فرکانس دلتا، تتا و بتا هستند و بر اساس الگوی مغز کاربر (مقدار و توزیع امواج مغزی) انتخاب می شوند. تغییرات در میزان صدا توسط الگوریتم های تخصصی کنترل می شود و کاربر بازخورد آنی را از طریق هدفون دریافت می کند.

 سیستم منته اوتیسم ترکیبی از زنگ‌های تاب‌دار و ضربان‌های دوگوشی را با استفاده از مجموعه‌ای از قوانین مولد از سطوح فعالیت مغزی مشتق‌شده ارائه می‌کند تا فرکانس‌های متعددی را ارائه دهد که به مغز کمک می‌کنند تا در الگوهای مطلوب‌تری کار کند.

 هدف این پروتکل ترویج خود تنظیمی فعالیت مغز از جمله کاهش امواج سریعتر بتا است که عمدتاً با اضطراب و برانگیختگی بیش از حد مرتبط است. آزمودنی‌های گروه کنترل از دستگاهی مشابه دستگاه اوتیسم منته استفاده کردند، اما ضربان‌های دو گوش به‌طور تصادفی و بر اساس الگوی EEG ثبت‌شده توسط دستگاه نبود

چگونه نقشه مغز QEEG به درمان اوتیسم کمک می کند؟

نقشه مغز یک نمایش بصری از فعالیت امواج مغزی را ارائه می دهد و ما می دانیم که الگوهای خاصی با شرایط خاصی مرتبط هستند.

نقشه مغزی QEEG یک اندازه گیری عینی از فعالیت امواج مغزی است که به ما اطلاعاتی در مورد عملکرد مغز در مناطق خاصی از مغز (به عنوان مثال آمیگدال، ناحیه احساسی مغز) و نحوه ارتباط مغز در مغز می دهد. نقشه مغز یک ابزار تشخیصی عالی است زیرا می توانید ببینید که چه مناطقی از مغز بیش از حد تحریک شده یا کمتر تحریک شده است و نشان می دهد که مغز چه کارهایی را می تواند و چه کارهایی را نمی تواند به خوبی انجام دهد. این کار حدس و گمان را از روند تشخیصی خارج می کند و به هدایت درمان کمک می کند. 

نقشه های مغزی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، حتی اگر اکثر کودکان مبتلا به ASD با توجه و عملکرد اجرایی به همان روشی که کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) دچار مشکل می شوند، دست و پنجه نرم می کنند، فعالیت مغز asd در نقشه مغز QEEG بسیار متفاوت به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید=> تفسیر نقشه مغزی

نقشه-مغزی

نوروفیدبک و اوتیسم

نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی بالقوه برای افراد مبتلا به اوتیسم مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به ASD اغلب الگوهای امواج مغزی غیرطبیعی مانند فعالیت بیش از حد تتا یا دلتا، کاهش فعالیت آلفا یا بتا، یا اختلال در اتصال بین مناطق مغز را نشان می دهند. هدف نوروفیدبک رفع این عدم تعادل با آموزش افراد برای تنظیم الگوهای امواج مغزی خود، ارتقاء عملکرد سالم تر مغز است.

تأثیر نوروفیدبک بر اوتیسم

اثربخشی نوروفیدبک در درمان اوتیسم

مطالعاتی که به بررسی استفاده از نوروفیدبک در درمان اوتیسم می پردازد، نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده است. نوروفیدبک برای بهبود علائم مختلف مرتبط با اوتیسم، از جمله کمبود توجه، بیش فعالی، مهارت های اجتماعی و ارتباط استفاده می شود. پاسخ‌های فردی به نوروفیدبک متفاوت است و تحقیقات بیشتری برای اثبات اثربخشی بلندمدت آن مورد نیاز است.

در درمان اوتیسم با نوروفیدبک در عرض چند ثانیه از شروع هر جلسه (حتی اولین جلسه)، مغز ناخودآگاه یاد می گیرد که امواج مغزی تحت و بیش از حد تحریک شده را طی یک سری جلسات تنظیم کند. 

با درمان اوتیسم با نوروفیدبک ، مغز از طریق یک فرآیند اندازه گیری و تقویت بر اساس اصول شرطی سازی عامل، یاد می گیرد که مغز را برای متعادل شدن آموزش دهد. 

در درمان اوتیسم با نوروفیدبک، اکثر کودکان مبتلا به اوتیسم دو تا سه جلسه نوروفیدبک در هفته به مدت حداقل شش ماه انجام می دهند. تعداد جلسات توسط بهترین روانشناس و نیازهای هر فرد مبتلا به اوتیسم تعیین می شود. 

در حالی که تعدادی از عوامل در میزان پاسخ مغز به نوروفیدبک EEG نقش دارند، عواملی مانند رژیم غذایی، مسائل پزشکی، آسیب مغزی و رعایت ساده توصیه‌های درمانی بر پاسخگویی به درمان تأثیر می‌گذارند. آموزش نوروفیدبک می تواند یک درمان دلپذیر و موثر برای بسیاری از علائم و بیماری های همراه با اوتیسم باشد.

نشان داده شده است که علائم زیر از اختلال اوتیسم با نوروفیدبک بهبود می یابد:

  • استرس و اضطراب
  • حالت
  • رفتارهای وسواسی جبری
  • رفتارهای رای دادن
  • تیک ها
  • طغیان های عاطفی و رفتاری
  • رفتارهای بیش فعال
  • رفتارهای تکانشی
  • بی توجهی

نوروفیدبک برای اوتیسم چگونه کار می کند

در طول جلسه نوروفیدبک، الکترودهایی بر روی پوست سر فرد قرار داده می شود تا فعالیت امواج مغزی را تشخیص دهد. سیگنال‌ها پردازش می‌شوند و بر روی یک مانیتور نمایش داده می‌شوند و به فرد اجازه می‌دهند الگوهای امواج مغزی خود را در زمان واقعی مشاهده کنند. از طریق تقویت مثبت، مانند نشانه های دیداری یا شنیداری، فرد یاد میگیرد که فعالیت امواج مغزی خود را به سمت الگوهای مورد نظر تغییر دهد. با گذشت زمان، با جلسات مکرر نوروفیدبک، این مهارت‌های خودتنظیمی به زندگی روزمره تعمیم می‌یابد و تغییرات رفتاری مثبت را ارتقا می‌دهد و عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد.

عوارض درمان اوتیسم با نوروفیدبک

خوشبختانه درمان اوتیسم با نوروفیدبک عوارض جانبی ندارد. از آنجایی که این روش درمانی غیر تهاجمی است، عوارضی را که سایر روش های درمانی مانند دارو درمانی و… بر جای میگذارد، به همراه ندارد و اینک نکته بسیار مهمی در درمان اوتیسم با نوروفیدبک به حساب می آید.

فواید درمان اوتیسم با نوروفیدبک

نوروفیدبک چندین مزیت را به عنوان یک گزینه درمانی اوتیسم ارائه می دهد، که شامل:

  • کاهش پیدا کردن فوران های احساسی و هیجانات منفی
  • بالا رفتن میزان ارتباط چشمی با دیگران
  • افزایش ارتباط به صورت لمس
  • آرامش بیشتر در بیان کردن کلمات
  • تغییر مثبت الگوهای گفتاری و زبانی در فرد
  • کاهش پیدا کردن افکار آزار دهنده
  • کاهش پیدا کردن علائم و نشانه های بیش فعالی یا نقص توجه
  • افزایش پیدا کردن توجه و تمرکز
  • افزایش دقت در انجام فعالیت های روزمره
  • کاهش پیدا کردن علائم استرس و اضطراب
  • افزایش قدرت تحمل برای تغییر حرکت
  • مهارت های اجتماعی بهتر

نتیجه گیری 

نوروفیدبک به عنوان یک گزینه درمانی موثر برای افراد مبتلا به اوتیسم نویدبخش است. با پرداختن به عدم تعادل امواج مغزی و ارتقای مهارت های خودتنظیمی، نوروفیدبک می تواند به بهبود عملکرد شناختی، عاطفی و رفتاری در افراد دارای طیف اوتیسم کمک کند. در حالی که تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی بلندمدت و اجرای بهینه آن مورد نیاز است، نوروفیدبک امیدی را برای باز کردن پتانسیل افراد مبتلا به اوتیسم و افزایش کیفیت زندگی آنها ارائه می دهد.

سوالات متداول

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *