تکنیک های روانشناسی کودکان و نوجوانان

دوران کودکی و نوجوانی دوران بسیار حساسی در زندگی هر فرد است، در صورتی که در این دوران مشکل اساسی و یا اختلالی پیش بیاید، نباید از آن غفلت کرد و هرچه سریعتر باید مشکل و علت آن را شناسایی نمود، زیرا مشکلات در این دوران ریشه کرده  و در بزرگسالی بسیار گسترش می یابد و ممکن است درمان حتی برای بهترین روانشناس کودک و نوجوان نیز زمان بر باشد. چگونه می توان مشکلات اساسی کودکان و نوجوانان را از مشکلات طبیعی و عادی آنها تشخیص دهیم؟ به چه علائمی در کودکانمان باید توجه کنیم؟

 

آنچه در این مطلب میخوانید

روانشناسی کودک

زندگی روانی کودکان چگونه تغیر می کند و نقش روانشناسان کودک در حمایت از کودکان چگونه است؟ روانشناسی کودک بسیار وسیع است و در برگیرنده چگونگی زندگی فرتد از زمان تولد تا نوجوانی می باشد، بنابراین سنین حساسی را شامل می شود و برای بهبود زندگی کودکانمان باید به دنبال بهترین روانشناس کودک باشیم تا بدون هرگونه آسیبی این دوران حساس را پشت سر بگذارند.

جنبه های مختلف رشد کودک

کودکان در عین سادگی، ممکن است رفتارهای پیچیده ای از خود نشان دهند و یا والدین از درک این رفتارها عاجز شوند، اگر همچنان نمی دانید در مقابل انواع رفتارهای کودک خود چه عکس العملی نشان دهید ادامه مطلب را با ما همراه باشید و یا برای بررسی دقیق تر به یک روانشناس خوب در تهران مراجعه نمایید.

اضطراب-کودکان-نوجوانان
اضطراب-کودکان-نوجوانان

جنبه های مهم زندگی کودک : روانشناسان کودک تلاش می کنند هرجنبه ای از رشد کودک را درک کنند از جمله : تفکر،یادیگری، حافظه،احساسات، شخیصت و حتی اطرافیان آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرند.

نقاط عطف زندگی کودک : کودکان در مراحل رشد نقاط عطفی دارند که بسیار حائز اهمیت است و این نقاط نشان دهنده توانایی راه رفتن، صحبت کردن، عکس العمل، یادیگری و.. آن ها است و اگر در زمان معین خود اتفاق نمی افتد می تواند نشانه ای از وجود اختلال در کودک باشد.

محیط اجتماعی : روانشناسان مختلف در زمینه های دیگر کودک از جمله : حمایت از کودکان درکودکستان، مدرسه ودیگر محیط های اجتماعی که بسیار موثر بر شکل گیری شخصیت وی دارد، را بررسی می کنند و برایشان حائز اهمیت است.

مقالات مفید:

مشکلات رفتاری کودکان و نحوه برخورد والدین

نشانه های اختلال شخصیت

اطلاعات مورد نیاز برای روانشناسی کودک

  • داده ها و اطلاعاتی که یک رواشناس خوب نیاز دارد شامل چه مواردی است؟
  • اطلاعات و مشاهدات خویشاوندان، معلمان، بزرگسالان در اطراف کودک
  • مشاهده مستقیم و مصاحبه روانشناس با کودک
  • تست های شخصیتی
  • آزمایشات هوش
  • روش های تجربی
  • تست های مختلف روانشناسی
  • و..

 

بیشترین مبحث روانشناسی کودک چیست؟

روانشناسی کودک درباره دوران کودکی بحث می کند و زمان کودکی نیز در عین سادگی بسیار پیچیده است.و زمان و دوره بسیار تاثیر گذاری بر کل زندگی فرد در آینده دارد.

روانشناسی دوران کودکی، یکی از تخصص های روانشناسی می باشد که بر کودک تمرکز دارد.

در زمان های بسیار دور، توجه کمی به روانشناسی کودک می شد و اغلب بدون توجه خاصی کودکان را به شیوه های خاص خود تربیت کرده و شخصیت خاصی برای آن ها قائل نبوده اند.

اما امروزه می دانیم ،دوران کودکی یکی از مهمترین و پرقدرت ترین دوره های زندگی هر فرد است و تاثیر مستقیم برد احساسات فرد، تمایلات، ضعف ها، سرخوردگی ها و..در بزرگسالی وی دارد.

روانشناس کودک چه کار می کند؟

به طور کلی یک روانشناس کودک، دوران کودکی، والدین، مسائل مربوط به کودک و دیگر زمینه های موثر بر کودک را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد.

در برخی موارد نیاز است روانشناس، به کلی در دوره ی زمانی مشخصی تمامی رفتارهای کودک و نحوه واکنشش و رفتار های والدین نسبت به وی را بررسی و تحت نظر قرار دهند.

آیا کودکانی که به روانشناس مراجعه می کنند ،غیر طبیعی هستند؟

هر کودکی که با رواشنشناس کودک کار می کند و یا اگر کودکی را والدین نزد روانشناس ببرند، دلیلی بر غیر طبیعی بودن و مشکل داشتن کودک نیست.یکی از اشتباه ترین افکاری که بسیار رایج شده است.

ممکن است والدین برای داشتن زندگی بهتر کودک در آینده، تقویت تمرکز و حافظه کودک، تقویت اعتماد به نفس و..به روانشناس مراجعه کنند تا کودکی ویژه و خوب را تربیت کنند.

اما در شرایطی نیز ممکن است کودکان به علت مشکلاتی از قبیل: مشکلات ذهنی،عاطفی،احساسی، خشونت، اوتیسم، ناهنجاری ها،خجالت، مشکلات روحی، کابوس و..به روانشناس مراجعه کنند.

بهترین-روانشناس-کودک-در-شریعتی
بهترین-روانشناس-کودک-در-شریعتی

اهمیت زمان مراجعه به روانشناس کودک

مهم نیست به به چه علتی به روانشناس مراجعه می کنید مهم آن است که چه زمانی و به چه کسانی مراجعه می کنید.

اگر برای تقویت ویژگی خوب در فرزندمان و یا ازبین بردن ناهنجاری و مشکلی در کودک دیر اقدام شود و زمان را هدر دهیم ممکن است مشکل در وی نهادینه شود و یا باعث بروز دیگر اختلالات و یا آسیب به اطرافیان شود و در نتیجه درمان را مشکل تر کند.

و حتی ممکن است برای حل مشکلات کودکمان به افرادی که تخصص ندارند، مراجعه می کنیم و جهت زندگی کودکمان را به نادرستی تعیین کرده و همین عامل باعث بروز مشکلاتی می شود که شاید قبلا وجود نداشته است.

بنابراین نیاز است برای درک رفتارهای کودک و بهترین رفتار در مقابل وی، به مرکز روانشناسی معتبری مراجعه نمایید.

وظیفه والدین در مقابل کودکان برای داشتن زندگی آرام چیست؟

اگر استعداد، نقطه عطف، نقطه ضعف، مشکل،اختلال، کمبود،علائم مشکلات ذهنی و به هر علت دیگری احساس نیاز به مشاوره با یک روانشناس کردید، زمان را به عقب نیاندازید و سریعا به دنبال بهترین روانشناس کودک باشید تا درمان، تقویت حافظه ، توسعه خصوصیات های کودک و..به خوبی و با استفاده از تکنیک های روزدنیا انجام شود و در نهایت بهترین نتیجه دریافت گردد.

مشکلات-جنسی-کودکان-نوجوانان
مشکلات-جنسی-کودکان-نوجوانان

موضوعات مختلف در روانشناسی کودک

روانشناسی کودک مجموعه ای گسترده ای از موضوعات را شامل می شود از جمله :

توسعه فیزیکی : توسعه توانایی های ذهنی،مهارت های حرکتی، زبان، حل مسئله و..

توسعه احساسی: شیوه هایی که فرد به لحاظ احساسی به موقعیت های مختلف پاسخ می دهد.

توسعه اجتماعی: مسائلی که مربوط به نحوه ایجاد ارتباط ، تعامل با سایر افراد است.

توسعه حافظه : تا حدودی مربوط به توسعه شناختی است و چگونگی کارکرد و فرایندهای حافظه را در بر می گیرد.

دوره های مختلف روانشناسی کودک

جنین : شاید جالب باشد بدانید توسعه یک فرد از زمانی که در شکم مادر است شروع می شود،آسیب به این مرحله از رشد مانند عفونت، بیماری های ژتیکی، شرایط نامناسب مادر و.. در زمان تولد کاملا مشهود است و کودک باید تحت درمان قرار بگیرد.

زمان تولد : پس از آن که کودک متولد شد، مهارتها ی زبانی، حرکتی  وفکری، وی آغاز شده و باید مورد توجه والدین و اطرافیان باشد.

دوران کودکی: در این دوران مراحل ابتدایی کودک است و تربیت و ارتباطات و تفکر کودک مورد توجه قرار می گیرد.

کودکی تا نوجوانی و جوانی: هویت،اخلاق شخصی، تقویت ذهنی در این دوران شکل خواهد گرفت.

مهم است که درک کنیم ،کودکمان دارای نیاز های روحی می باشد و محیط کودک و اطرافیان در نیاز های روحی و حل آن ها بسیار مهم هستند، باتوجه به انچه گفته شد اهمیت بر این دوران تعیین کننده در کل زندگی فرد است و می تواند از بسیاری از آسیب های دوران نوجوانی، جوانی و بزرگسالی فرد جلوگیری کند.

وظیفه والدین و اطرافیان، کودک

توجه به افکار کودکان، اهمیت قائل بودن به علایق آن ها،شخصیت دادن به آن ها، توجه به رفتار و عکس العملشان و.. از جمله وظایف مهم والدین و اطرافیان کودک است و می تواند یک استعداد را کودک را پرورش داد و یا درهمان دوران کودکی، آن را از بین برده و یا تبدیل به یک ناهنجاری بزرگ کند.

روانشناسی نوجوانان

سلامت روان بخش مهمی از سلامتی کودکان و نوجوانان را در بر می گیرد و سلامت روانی و جسمی بسیار بر یکدیگر تاثیر گذار هستند.

ممکن است در دوران بزرگسالی مشکل جدی را بیابید که ریشه در دوران کودکی داشته باشد، بنابراین درمان در زمان مناسب و توجه به علائم اختلال روانی در افراد بسیار حائز اهمیت است.

 

رفتارهای ناشی از اختلال روانی و یا طبیعی

بسیاری از کودکان رفتارهای نگران کننده ای را انجام می دهند اما ممکن است تمام این رفتار ها ناشی از یک اختلال روانی نباشد، زمانی که علائم اختلال و مشکلاتی را در فردی مشاهده کردید و این رفتار هفته ها و ماه ها طول کشید، باید سریعا به یک روانشناس خوب کودک و نوجوان مراجعه کنید.

بهترین-روانشناس-کودک-ونوجوان-در-تهران

علائم ناشی از اختلال در کودکان

  • بسیار تحریک پذیر هستند.
  • تنفس های مکرر
  • اغلب در مورد ترس و نگرانی صحبت می کنند.
  • در هیچ وضعیتی آرام و قرار ندارند.
  • خوابیدن بسیار زیاد و یا کم
  • کابوس دیدن مکرر
  • عدم تمایل به بازی کردن با دیگران
  • افت شدید تحصیلی
  • ترس دائمی از بروز اتفاق بد در آینده

علائم ناشی از اختلال در نوجوانان

  • از دست دادن علاقه به مواردی که قبلا علاقه داشته است.
  • انرژی بسیار کم و یا بسیار بالا دارند
  • خوابیدن بسیار زیاد یا کم و حتی در طول روز مایل است بخوابد
  • خودداری از فعالیت های اجتماعی و یا ارتباط با دوستان و حتی خانواده
  • درگیر رفتارهای مخاطره آمیز و یا آزاردهنده شده اند.
  • افکار نامناسب و یا خودکشی دارند.

 علائم ونشانه های دیگری نیز برای اختلالات روانی وجود دارد ، اما نکته مثبت آن است که بیماری های روانی، مشکلات روانشناسی در کودکان و نوجوانان، قابل درمان ست.

می توان برای مشاوره جهت حل مسائل عاطفی و اختلالت عاطفی، به کارشناس حرفه ای روانشناسی مراجعه کنیم. برای تعیین وقت قبلی و مشاوره با بهترین کلینیک روانشناسی و نوروفیدبک درمانی آرام با شماره های زیر تماس بگیرید.

22260069 | 021-22260067

وظیفه والدین و معلمان در قبال مشکلات روانشناسی کودکان و نواجوانان

وظیقه والدین آن است که نسبت به علائمی که مشاهده می کنند بی اهمیت نباشند و با کودک خود در تعامل باشند و مشکلات وی را شناسایی کنند.

وظیفه مربیان، معلمان و مشاوران مدرسه آن است رفتار کودکان و نوجوانان را تحت نظر گرفته و در صورت مشاهده علائمی متفاوت و غیر معمول، والدین را آگاه سازند.

در نهایت باید برای شناسایی دقیق اختلال به وجود آمده و درمان آن، به بهترین روانشناس کودک و نوجوان مراجعه کنید تا در کمترین زمان اختلال و زمان ایجاد آن را شناسایی کرده و درمان را آغاز نماید.

ارسال دیدگاه

20 − 12 =

Call Now Button