Search
Close this search box.
افزایش-تمرکز-نوروفیدبک

عدم تمرکز در دانش آموزان و درمان آن با نوروفیدبک

عدم تمرکز در دانش‌آموزان می‌تواند تأثیرات منفی بر یادگیری و عملکرد تحصیلی آنها داشته باشد. این مشکل به طور معمول ناشی از عواملی مانند استرس، اضطراب، یا اختلالات توجه است. نوروفیدبک به‌عنوان یک روش نوین درمانی، با هدف آموزش مغز برای تنظیم فعالیت‌های الکتریکی خود، به بهبود تمرکز و توجه کمک می‌کند. در این روش، دانش‌آموزان با مشاهده فعالیت مغزی خود و دریافت بازخورد، می‌توانند مهارت‌های تمرکز را تقویت کرده و عملکرد تحصیلی خود را بهبود بخشند.

عدم تمرکز در دانش آموزان و درمان آن با نوروفیدبک

در این مقاله به بررسی عدم تمرکز دانش آموزان و درمان آن با نورو فیدبک می پردازیم.

علت عدم تمرکز در دانش آموزان

مشکلات توجه و تمرکز در کودکان مدرسه‌ای بسیار رایج است.  به طوری که هر هفته می توان بچه‌هایی را مشاهده نمود که والدین یا معلمانشان نگران سطح تمرکزشان، هم در خانه و هم در مدرسه هستند، که ممکن است تأثیر قابل‌توجهی بر زندگی آنها داشته باشد. آنها ممکن است در حال رویاپردازی باشند یا در خانه یا کلاس به بیرون از پنجره خیره شوند، یا ممکن است اختلال ایجاد کنند، قادر به تکمیل کار خود نباشند و با یادگیری خود دچار مشکل شوند.

از علت های بروز این مشکل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلالات توجه

اختلالاتی مانند اختلال کم توجهی ADHD می‌توانند موجب ناتوانی در تمرکز و توجه مداوم به وظایف شوند.

استرس و اضطراب

فشارهای تحصیلی، مشکلات خانوادگی یا اجتماعی می‌توانند باعث افزایش استرس و اضطراب شوند که بر توانایی تمرکز تأثیر منفی می‌گذارد.

محیط‌های یادگیری نامناسب

وجود سر و صدا، کمبود نور یا عدم راحتی در محیط کلاس می‌تواند تمرکز دانش‌آموزان را کاهش دهد.

کمبود خواب

خواب ناکافی یا بی‌کیفیت می‌تواند بر عملکرد شناختی و تمرکز تأثیر بگذارد.

تغذیه نامناسب

رژیم غذایی ضعیف و کمبود مواد مغذی می‌تواند بر توانایی‌های شناختی تأثیر بگذارد.

عوامل تکنولوژیکی

استفاده بیش از حد از وسایل دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی ممکن است حواس‌پرتی ایجاد کند و تمرکز را تحت تأثیر قرار دهد.

عدم علاقه به موضوعات درسی

عدم ارتباط و علاقه به مطالب درسی می‌تواند باعث بی‌توجهی و عدم تمرکز شود.

دیگر دلایل عدم تمرکز در دانش آموزان عبارت است از:

  • یک رژیم غذایی سرشار از قند و چربی بدون تغذیه پایدار تماشای بیش از حد صفحه نمایش، به خصوص قبل از رفتن به رختخواب
  • مشکلات در خانه، مانند جدایی اخیر والدین یا آسیب های خانوادگی
  • برخی داروها یا بیماری های ارگانیک، مانند عملکرد کم تیروئید یا کمبود آهن

روش های افزایش تمرکز دانش آموزان

اولین کاری که می توانیددر راستا عدم تمرکز دانش آموزان انجام دهید این است که مطمئن شوید کودکتان به اندازه کافی می خوابد. بیشتر کودکان دبستانی هنوز به 10-11 ساعت خواب نیاز دارندبنابراین  آنها معمولا باید  بین ساعت 7 تا 9 شب به رختخواب روند و بین 6 صبح تا 8 صبح بیدار شوند. هنگامی که کودکان به سن 12 سالگی می رسند، 8-9 ساعت خواب ممکن است کافی باشد، اما نوجوانان اغلب به خواب بیشتر نیاز دارند!

در مرحله بعد، بررسی کنید که فرزندتان یک رژیم غذایی خوب و مغذی با حداقل مواد غذایی ناسالم و شکر دارد. در آخر، با فرزندتان در مورد مدت زمانی که صرف رایانه یا تبلت می کند صحبت کنید. ممکن است لازم باشد محدودیت‌هایی تعیین کنید و معامله یا قراردادی ببندید که تا جمعه شب یا آخر هفته هیچ وقت نمایشی وجود نداشته باشد. 

نشانه های عدم تمرکز در دانش آموزان

 تعدادی از رفتارها وجود دارد که ممکن است در کودک خود مشاهده کنید، از جمله:

  • ناتوانی در نشستن
  • به راحتی حواسش پرت می شود.
  • در پیروی از دستورالعمل ها مشکل دارد.
  • در سازماندهی خود مشکل دارد یا دائماً چیزهایی را از دست می دهد.
  • در تکمیل کارهای مدرسه مشکل دارد.
  • در مقایسه با سایر کودکان هم سن، دست خط ضعیفی دارد.
  • مشکلات یادگیری را تجربه می کند.
  • مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، بدخلقی یا تحریک پذیری را نشان می دهد.
  • مسائل دوستی را تجربه می کند، مانند مشکل در دوست یابی و حفظ آن
  • دست و پا چلفتی یا مهارت های حرکتی درشت ضعیف مانند دویدن یا پریدن را نشان می دهد.

هنگامی که کودکی با مشکلات عدم تمرکز دانش آموزان توجه دست و پنجه نرم می کنند مهم است که هنگام تلاش برای یافتن علت، تمام جنبه های سلامت و رفاه عمومی او را در نظر بگیریم.

مشکلات توجه و تمرکز می تواند تاثیر قابل توجهی بر یادگیری داشته باشد و چالش این است که مشخص کنید کدامیک در اولویت قرار دارد. یعنی آیا کودک مشکل اولیه توجه و تمرکز دارد یا این مشکل ثانویه در یادگیری است؟

درمان عدم تمرکز دانش اموزان با نوروفیدبک

افزایش تمرکز با نوروفیدبک برای دانش‌آموزان در تمام  سنین از کودکان و دانش آموزان جوان در مقطع ابتدایی تا دانشجویان در دانشگاه کار می‌کند. سنین پایین ‌تر بیشتر از نوروفیدبک سود می‌برند، زیرا این جلسات رشد مغز را تقویت و بهتر می‌کنند. برای دانش آموزان با سن بالا تر، نوروفیدبک مغز را قوی و سالم نگه می دارد و از کاهش حافظه و سایر عملکردهای اجرایی حیاتی برای موفقیت تحصیلی جلوگیری می کند.

درمان عدم تمرکز دانش آموزان

نوروفیدبک با تاثیر گذاری بر موارد زیر سبب افزایش تمرکز در دانش آموزان می شود:

توجه

میزان موفقیت دانش آموز در مدرسه به شدت به توانایی نشستن و گوش دادن در طول سخنرانی ها و کلاس ها وابسته است. نوروفیدبک توانایی مغز را برای حفظ توجه برای مدت زمان طولانی‌تری بهبود می‌بخشد که مستقیماً بر میزان جذب اطلاعات در هر جلسه کلاس تأثیر می‌گذارد. این مزیت نوروفیدبک مخصوصاً برای دانش‌آموزانی که با ADD یا ADHD دست و پنجه نرم می‌کنند، مهم است، زیرا احتمال حواس‌پرتی و «منطقه خارج کردن» مغز را به حداقل می‌رساند.

تمرکز

 دانش آموزان اغلب در طول ترم با حجم کاری سنگین و ساعات طولانی مطالعه مواجه می شوند. نوروفیدبک به طور مستقیم توانایی فرد برای تمرکز را بهبود می بخشد و انجام کار را با سرعت بیشتر و تکمیل بهتر آسان تر می کند. علاوه بر این، اگر فرد در ساعاتی که مطالعه می کند تمرکز بهتری داشته باشد، اطلاعات بیشتری جذب خواهد شد. این امر تأثیر مثبتی بر آزمون ‌دهی خواهد داشت، زیرا بهبود توانایی مطالعه باعث می ‌شود دانش ‌آموزان به اندازه کافی برای امتحانات مهم آماده باشند.

حافظه

 مطالعه برای موضوعات خاص اغلب به مقدار قابل توجهی از حفظ برای امتحانات نیاز دارد. نوروفیدبک در جهت افزایش توانایی مغز برای جذب و نگهداری اطلاعات برای یادآوری آسان تر در مواقع ضروری کار می کند.

عملکرد آزمون

 اگر دانش آموزی به طور کلی با امتحان دادن مشکل داشته باشد، نوروفیدبک توانایی دانش آموز را برای تمرکز در حین شرکت در آزمون ها تقویت می کند و نتایج بهتری را در آزمون به ارمغان می آورد. نتایج آزمایش مطمئناً منعکس کننده توانایی تقویت شده فرد در حفظ کردن نیز می باشد.

 کیفیت خواب

تمرکز دانش آموزان به شدت با میزان و کیفیت خواب فرد تعیین می شود. اگر مغز خسته باشد، مغز با بالاترین ظرفیت کار نمی کند. نوروفیدبک به طور خاص توانایی فرد در به خواب رفتن، به خواب ماندن را بهبود می بخشد و کیفیت کلی خواب را افزایش می دهد.

کاهش اضطراب

کاهش و درمان اضطراب با نوروفیدبک به طور خاص مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی صحبت از عدم تمرکز دانش آموزان به میان می‌آید، اضطراب می‌تواند فلج‌ کننده باشد، به‌ ویژه در مواقع استرس زیاد مانند امتحانات نهایی. آموزش مغز و انجام نوروفیدبک برای عملکرد آرام و موثر، سطح اضطراب را کاهش می دهد و دانش آموز را برای موفقیت آماده می کند.

 بهبود خلق و خو

 استرس های زندگی خارج از مدرسه در طول ترم از بین نمی رود. اگر فردی با مشکلات خلقی، مانند افسردگی دست و پنجه نرم کند، احتمالاً تأثیر منفی بر عملکرد مدرسه خواهد داشت. هنگامی که مغز با آرامش بیشتری کار می کند و در بالاترین استعداد خود کار می کند، علائم افسردگی اغلب کاهش می یابد و یا ناپدید می شوند.

 بهبود ناتوانی در یادگیری

اگر فرزند شما یا شما با ناتوانی یادگیری دست و پنجه نرم می کنید، ادامه تحصیل در مدرسه بسیار دشوارتر خواهد بود. برخی از وظایف ممکن است بیشتر طول بکشد و ممکن است به راحتی ثبت نشوند. نوروفیدبک برای کاهش علائم ناتوانی های یادگیری برای اطمینان از موفقیت بهتر کار می کند. هر فرد نیازهای متفاوت و منحصر به فردی دارد، به همین دلیل است که جلسات نوروفیدبک با گرفتن نقشه مغزی QEEG برای مشخص کردن محل شروع این مسائل در مغز شروع می شود. سپس پروتکل جلسات نوروفیدبک بر اساس این نیازهای فردی تعیین می شود.

بیشتر بخوانید => بهترین کلینیک نوروفیدبک در شریعتی

سوالات متداول

چگونه نوروفیدبک به بهبود تمرکز دانش آموزان کمک می‌کند؟

با ارائه بازخورد از فعالیت مغزی، دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که چگونه الگوهای مغزی خود را تنظیم کنند تا توجه و تمرکز بهتری داشته باشند.

آیا همه دانش‌آموزان می‌توانند از نوروفیدبک بهره‌مند شوند؟

این روش برای بسیاری از دانش‌آموزان مفید است، اما بهترین نتیجه در افرادی که به دنبال بهبود تمرکز و توجه هستند، حاصل می‌شود.

در نهایت…

عدم تمرکز در دانش‌آموزان مشکلی جدی است که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. نوروفیدبک به‌عنوان یک رویکرد مبتنی بر علوم اعصاب، راهی مؤثر برای مدیریت این مشکل به شمار می‌رود. با ارائه بازخورد مستقیم به دانش‌آموزان، نوروفیدبک به آن‌ها کمک می‌کند تا الگوهای مغزی خود را تنظیم کرده و مهارت‌های توجه را تقویت کنند. این روش نه‌تنها به بهبود تمرکز کمک می‌کند، بلکه می‌تواند تأثیرات مثبتی بر اعتمادبه‌نفس و عملکرد تحصیلی نیز داشته باشد. بنابراین، ترکیب نوروفیدبک با سایر روش‌های درمانی می‌تواند نتایج بهتری را به همراه داشته باشد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *